Muzea ONLINE – Katalogové weby

Máme jaro a mě se vrací chuť psát. V souvislosti s posunem kariéry se posune i obsahové zaměření – jestliže mým světem hýbe management a marketing památek a muzeí, je jasné, že stejná témata budou rezonovat i blogem. Budiž vám tedy představena (a vy budiž uvítejte!) nová rubrika o managementu a marketingu paměťových institucí.

Protože jsem asociální a digitální, jako každý, kdo se narodil po roce 1990, jsem velký fanda do online marketingu. Pokud víte co děláte můžete dělat fakt super velký věci v podstatě za pusu. Blbý je, že v těch muzeích málokdy pověřená osoba ví, co činí. Málokde (nepočítáme konglomeráty typu Národní muzeum, jasný?) si totiž můžou dovolit platit speciálního opičáka, který bude vysedávat nad propagací. A na to obchoďáci, reklamáci a podobná verbež spoléhají. Z kultury se tahají prachy jedna báseň. A z potenciálně velmi úsporného marketingu na síti se najednou stává černá díra na prachy.

Katalogové weby, to je věc, na které se u mě vaří voda už delší dobu a teď nějak vykypěla a vybublala a je třeba to pustit ven.

Katalogové weby, prosím pěkně, to jsou takové ty obskurní portály, s prapodivným designem, jednou hlavní stránkou, na které je vypočítaných dvacet základních kategorií a v nich jsou ty firmy. Zlatý stránky na webu. A tak se muzea objevují vedle řeznictví, montážních firem, jazykovek a erotických salonů. Protože ono to zní skoro magicky, když vám nějaký takový obchodní cestující s katalogovými weby začne líčit co všechno pro vás udělá.

„Vy si tam, pani, nadefinujete klíčový slova, ju? Nějaký muzejní. Třeba výstavy. Ju? My tam u vás máme třeba Mikulov, výstavy, zámek a pronájem, ju? No a prosim vás pěkně, pani, my vám vyplníme profil takový, ju? No a vy nám dodáte jenom fotečku a logo a my vám tam dáme odkaz, ju? A díky tomu budete zobrazovaný na prvních místech na Gůglu a Seznamíku, ju?“

(autentický přepis jednoho takového obchodního hovoru z posledního měsíce)

Zní to super, ne? Jenom čtyři litry ročně („Ale jenom proto, že už s náma spolupráci máte, ju? Kdyby to byl nový zákazník, tak to bude mnohem ví.“) a Gůgle a Seznamík vás budou nabízet jako první a jedinou paměťovou instituci široko daleko. Pro jistotu tyhle firmy uzavírají objednávky rovnou po telefonu, takže bacha na automatické přitakávání, mohlo by vás přijít hezky draho.

Katalogové weby postavily kariéru na stařičkých vyhledávacích algoritmech, které weby s větším množstvím zpětných odkazů (to je, když se na váš web odkazuje nějaká jiná stránka) prostě vyhledávače berou jako relevantnější a vyhazují je na přednějších místech. K tomu ty klíčová slova, víme. Proč se katalogisti zaměřili na kulturní instituce je nasnadě, protože v tom komerčním sektoru už jim to nikdo nesežere. Jen počítejte se mnou.

Zavolá vám za rok cca 13 různých katalogových webů, všichni vám nabídnou pochopitelně nejlepší cenu, všichni se vám zaručí, že ve své kategorii se díky nim budete zobrazovat na prvních třech místech vyhledávání. A stejnou informaci ale zavolají taky každé jiné příspěvkovce v regionu. Ať to počítám, jak to počítám, i kdybych vzala v potaz všechny teorie chaosu a pravděpodobnosti existence multiplikovaných vesmírů, kde je možné obsadit jednu pozici nekonečným množstvím výsledků, tak se prostě dobírám toho, že NENÍ MOŽNÉ, ABY TA FIRMA ZARUČILA STEJNÝ VÝSLEDEK VŠEM TĚM FIRMÁM! Ergo jde o sprostou lež a se lháři já se nebavím.

Katalogové weby jde nahradit, poměrně snadno. Pečlivým zdrojováním – kamkoliv posíláte článek, tiskovku, zprávu, obrázek (jop, i do obrázků lze vkládat odkazy), tak tam odkazujte na svoje webovky. Tím to taky provážete s relevantním obsahem a klíčovými slovy, které s vámi skutečně souvisejí a nevymyslel je utahaný obchoďák v deset večer u posledního cigára. Pravděpodobně taky spolupracujete s dalšími institucemi, zřizovatelem, podnikateli v okolí, místní radnicí, spolkem přátel rukodělných prací, je jedno s kým, ale i tihle lidé mají svoje webovky. A na webovky se dají vkládat odkazy! Vyšší dívčí jak se poprat s klíčovými slovy a zlepšením pozice ve vyhledávačích je práce s SEO a PPC a podobná zaklínadla, ale těm se podívám na zoubek jindy.

Jen pro informaci, po nástupu do práce jsem zrušila VŠECHNY katalogově weby, ve kterých bylo muzeum nalogované. Ušetřila jsem tím pětimístnou cifru, ze které je mi ještě pořád trochu nevolno.

Katalogové weby jsou divnej relikt devadesátých let a je třeba, aby se muzea z těch devadesátek konečně vyhrabaly a čelily hrdě novému miléniu. A onlinu!

3 975 komentářů u „Muzea ONLINE – Katalogové weby