Muzea ONLINE – Sociální sítě 1.2

News feed, hlavní stránka, homepage, stránka vybraných příspěvků, to co vidím na sockách jako první.

To je to místo kam se chceme všichni dostat. Protože tady budete vidět. Existují dvě cesty jak se do feedu vybraných příspěvků svých fanoušků dostat, buď organickou cestou, nebo si zaplatíte reklamu. Zlehka se podíváme na zoubek oběma těmto způsobům, ale předně si musíme říct, jaké příspěvky vůbec do feedu proklouznou.

Lidský mozek zvládá jenom omezené množství vjemů. Zbytek prostě filtruje. Je to biologický fakt, se kterým nemá smysl bojovat, protože kdyby jste se pokoušeli zachytit skutečně všechno co se kolem vás děje, zblázníte se v řádu minut. A tohle sociální sítě ví. Proto vám i obsah ve feedu předkládají už naředěný.

Obsah na vaší hlavní stránce (a tedy i stránkách vašich fanoušků) kódují algoritmy jednotlivých platforem. Ty jsou odlišné socsíť od socsítě a zároveň se velmi rychle mění. Co platilo před rokem, už nemusí platit dnes. Samozřejmě, obecné poučky budou platit vždycky, ale změny se dějí denně.

Obecně:
– Omezený dosah příspěvků
– Podporuje se obsah od uživatelů (nikoliv stránek, jako je třeba ta vaše)
– Předkládaný obsah se vybírá na základě vaší internetové historie, chování a predikce chování budoucího

Samozřejmě, že každý by raději viděl fotky svých kamarádů, než reklamy na tenisky. Ale i ty fotky od kamarádů vám socisítě přefiltrují. Zobrazují zejména obsah od uživatelů, které jste si nedávno přidali do přátel. Nebo jste si s nimi nedávno napsali zprávu. Více se zobrazuje obsah uživatelů, se kterými nějakým způsobem interagujete.

U stránek je samozřejmě možné probojovat se do feedu svých fanoušků, ale obecný tlak je spíše na to, aby si stránky platili reklamní prostor a tím umožnili socsítím vydělávat. Pokud nevytváříte virál typu IceBucketChallenge tak ani nemyslete na to, že byste mohli se služební stránkou zasáhnout celý svět. (A znovu platí, že pokud si dokážete stanovit správnou cílovku, tak ani nemusíte!!!)
Do organického feedu svých fanoušků se probojujete díky aktivním fanouškům (ale o tom detailněji příště).

Stejně tak jako nezasáhnete celý svět, tak nemůžete doufat, že aktivizujete svoje fanoušky, pokud budete jenom kopírovat stejný obsah z platformy, na platformu. V tomhle velmi doporučuju některý ze starších článků, nebo geniální knížku Jak na sítě. Každá sociální síť má svoje pravidla, svoje publikum a chce svůj obsah.

Ve zmíněné knížce Jak na sítě autorky rozebírají do detailů i specifika jednotlivých algoritmů a je to paráda. Mimo jiné i uvědomění si, kolik faktického obsahu o vás sociální sítě sesbírají jenom na základě udílení lajků a komentářů. Pokud používáte cookies a automaticky odklikáváte souhlas se sledováním vašeho chování na webu, tak máme víc než 80% jistotu, že ve vašich pomyslných složkách v serverovně Facebooku a Googlu u mají vytvořené vaše fiktivní já, které se dokáže chovat víc jako vy, než vy sami. Za pomoci využití umělé inteligence a matematických vzorců vám dokáží naservírovat obsah, který chcete, když ještě nevíte, že ho chcete.

Facebook kupříkladu (v momentě kdy ho zapnete) prozkoumá jaké příspěvky (od přátel, stránek, reklamy,..) vám může ukázat, zjistí co o vás ví (historie prohlížení, kliky na reklamy,…), vyhodnotí co by vás teď mohlo zajímat a seřadí to podle relevance.

Instagram sleduje co si na něm prohlížíte, preferuje novější příspěvky, ale zohledňuje i to, jak často na IG chodíte (takže pokud jednou týdně jako já, tak vám ukáže zhruba všechno z toho týdne), nejradši vám bude ukazovat fotky od uživatelů, které vy už rádi máte (komentujete je, lajkujete je, sledujete je,…).

Twitter je chronologický. Seřazuje příspěvky nikoliv podle zájmu (ne apriorně) ale zohledňuje i čas jejich vydání.

YouTube preferuje pravidelně přispívající účty, takže ikdyž obsah není vymazlený na tisíc procent, ale přidáváte ho každé úterý v jednu hodinu, můžete se to na výsledku projevit.

Dřív se hodně řešilo s jakou frekvencí příspěvky přidávat, aby se s co největší jistotou dostaly k vašim uživatelům. Doporučovalo se vydávat posty dvakrát denně (nefunguje), doporučovalo se přidávat třikrát týdně (funguje trochu lépe, ale…), prostě doporučení byly miliony. Nejlepší rada je poměrně jednoduchá a vypůjčila jsem si z knihy Jak na sítě:
Když nemáte co relevantního postnout, tak nepostujte nic!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *